De dynamische en draadloze zorgoplossing van Warande in Heerenwegen

Warande verleent op zeven locaties elke dag zorg aan bijna 900 cliënten. Wij mochten op bezoek bij de locatie in Heerewegen, het wooncentrum in een groene omgeving dat persoonsgerichte zorg biedt aan mensen met dementie. In Heerewegen is ook een hospice gevestigd. De medewerkers van Heerewegen gebruiken het CLB verpleegoproepsysteem (vos) en bellen via de Jabber applicatie van Simac. Voor het ontvangen en afhandelen van oproepen en bellen hebben zij een smartphone op zak. In dit klantverhaal vertellen Herbert Timmerman, teamleider huisvesting en techniek, en Patrick Pijl, medewerker huisvestiging en techniek, over de keuze voor het vernieuwen van hun verouderde alarmsysteem naar een dynamische en draadloze totaaloplossing, de succesvolle implementatie en de ervaringen in de praktijk.

 

De noodzaak van innovatie

Herbert vertelt: “In Nederland blijven mensen steeds langer thuis wonen. Dit houdt voor ons in dat bewoners steeds meer lichamelijke en geestelijke problemen hebben als ze bij ons komen wonen. De zorg wordt zwaarder en complexer. Dit heeft gevolgen voor de technologie die we nodig hebben om bewoners goed te helpen en zoveel mogelijk bewegingsvrijheid te geven. Innovatie is dus hard nodig. Maar hoe doe je dit als locaties misschien verbouwd of opnieuw gebouwd gaan worden? En we willen natuurlijk voor onze bewoners dat sensoren altijd werken. En dat het alarmsysteem het altijd doet. Tegelijkertijd moet het financieel aantrekkelijk zijn.”

 

“De flexibiliteit en gebruiksvriendelijkheid die het systeem van CLB biedt, is geweldig. Je doet een stekkertje erin, meld hem aan en het werkt. Plug and play!’’

 

Dynamische en draadloze en totaaloplossing

Patrick: “We hebben CLB gevraagd om het verouderde ISDN alarmsysteem te vervangen.” De best passende oplossing voor Heerewegen is onze dynamische en draadloze zorgoplossing in combinatie met de WAMM-module. Een vrij nieuw product van CLB welke makkelijk inzetbaar is, zonder gedoe met bedrading en eenvoudig in gebruik voor de zorg. “Echt een uitkomst, omdat wij hierdoor flexibel kunnen zijn en alleen zorgtechnologie hoeven in te zetten wanneer nodig,” vertelt Patrick. “Het is een kosten- en tijdbesparende oplossing, omdat we zo geen dure en ingrijpende bekabelde installaties hoefde te bewerkstelligen.” Aan een sterk WiFi-netwerk heb je dus al genoeg. Hierdoor is de WAMM-module zeer geschikt om zowel te gebruiken als snelle en tijdelijke oplossing als voor langdurig gebruik. Herbert vult aan: “Maar nog belangrijker: hiermee kunnen we flexibel een invulling geven aan de zorgbehoefte van cliënten en bewoners.”

De dynamische, slimme en draadloze zorgoplossing van Heerewegen omvat onder andere:

  • Een vernieuwd verpleegoproepsysteem (vos) van CLB met de draadloze WAMM-module voor op de kamer, inclusief akoestische bewaking en spreek- en luisterverbinding.
  • CLB Smartphones met Messenger Applicatie voor het ontvangen en afhandelen van alarmen. Deze pakken ze van een oplaadpaneel voordat hun dienst begint.
  • Slimme en draadloze sensoren zoals alarmeringsensoren en bewegingsensoren die de beweging van de bewoner monitoren. Op deze manier kan het systeem zonder tussenkomst van een mens alarm slaan wanneer de bewoner daar zelf niet toe in staat is.
  • NFC-sticker bij de deur om eenvoudig tijdelijk alarmen en sensoren uit te schakelen. Hierdoor kan de zorgverlener de bewoner of cliënt in alle rust helpen zonder alarmen te ontvangen.
  • Dwaaldetectie en leefcirkels.


“Vanuit de zorg horen we alleen maar lovende reacties op het vernieuwde CLB Verpleegoproepsysteem. Er is nu meer rust en overzicht op de werkvloer.”

 

Leren vertrouwen op technologie

Voor zorgverleners is het de kunst om te leren vertrouwen op de nieuwe technologieën. Herbert: “De stap naar nieuwe technologie is groot. Van lopen naar autorijden. Onze wat oudere werknemers hebben daar in het begin zeker problemen mee ervaren.” Precies daarom besteden wij bij CLB veel aandacht aan trainingen en coaching voor ingebruikname. Want de inzet van zorgtechnologie is pas succesvol als alle gebruikers deze omarmen, de controle hebben en het begrijpen. Patrick voegt toe: “Door onze zorgverleners de zorgtechnologie zelf te laten ervaren, worden ze enthousiast. Het systeem is aan de achterkant heel complex, maar in gebruik is het helemaal geen rocket science. Het is intuïtief en gebruiksvriendelijk.”

Meer rust en overzicht

Herbert: “Door het vernieuwen van het dynamische verpleegoproepsysteem hebben we aanzienlijk minder zwevende meldingen en storingen. De zorgtechnologie biedt ondersteuning en zorgt dat onze medewerkers hun dienst effectiever kunnen draaien.”

 

“Jullie hebben heel kundige mensen rondlopen. Het maakt bijvoorbeeld echt wel een verschil of je iemand langs krijgt die gewoon zijn werk doet van 9 tot 5 en weer weggaat of iemand die zichtbaar passie voor het vak heeft. De technici van CLB nemen elke vraag serieus en denken proactief mee. Dat is heel fijn.”