Agressie in de zorg

Om goede zorg te kunnen leveren hebben zorgverleners recht op een veilige werkomgeving. Daarnaast moet je als client, patiënt of bewoner kunnen vertrouwen op een goede en veilige zorg. CLB Smart Sensoring maakt dit mogelijk.

Terug naar het totaaloverzicht

75% van de zorgverleners ervaren (verbale en fysieke) agressie op de werkvloer. Het grootste deel van de agressie incidenten wordt veroorzaakt door patiënt of cliënt zelf, door familie en ander bezoek van de patiënt of cliënt. Dit heeft grote gevolgen op de mentale en fysieke gesteldheid van de medewerker. Hierdoor is het verzuim hoog en overweegt zelfs 16% van de medewerkers de zorg te verlaten. Daarnaast maakt dit het werken in de zorg ook niet aantrekkelijk. De druppel die de emmer, gericht op het personeelstekort, laat overlopen. Dit blijkt uit het onderzoek van PGGM&CO en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (2021).

Uit onderzoek blijkt dat een incident met agressie in een zorginstelling gemiddeld 2.800 euro kost. Per ziekenhuis is dat 14.000 euro per maand (ANP, 2004). In de praktijk hebben we meer recent gevallen gezien van incidenten die opliepen tot 100.000 euro. De grootste kostenpost voor de zorgorganisatie komen pas na een incident doordat slachtoffer ervan soms zo aangedaan zijn, met langdurig verzuim tot gevolg. 

Het investeren in agressiedetectie in de zorg kan leiden tot meer werkplezier, minder incidenten, minder verzuim en verloop, en daarmee kostenbesparingen.

Agressie in de zorg gesprek
agressie in de zorg detectie

Agressie in de zorg: detectie en preventie met CLB Smart Sensoring

Dankzij zorgtechnologie op basis van artificial intelligence is het voorkomen van agressie in de zorg dichterbij dan ooit, inclusief het behouden van privacy. Agressie is in het overgrote deel van de gevallen op te delen in twee fases: fase één is het verheffen van de stem en het aannemen van een actieve, dreigende houding. Fase twee is het overgaan tot een fysieke aanval.

Kun je de eerste fase accuraat en snel detecteren, dan kun je preventief alarmeren zodat de zorgverlener kan de-escaleren. Zorgtechnologie verschuift hiermee haar rol van reactief, naar preventief: een belangrijke stap naar het elimineren van agressie in de zorg.

Nauwkeurig, snel en niet privacy gevoelig

Agressiedetectie met Artificial Intelligence is een intelligente samenwerking tussen Akoestische bewaking 3e generatie (AB3) en videobewaking 3e generatie (VB3) met pose detection. Hierdoor worden beide fasen snel gedetecteerd en gealarmeerd, inclusief de actuele locatie van het voorval. En, in alle gevallen met behoud van privacy. AB3 ‘luistert’ naar de situatie en de VB3 ‘kijkt’. Dit ‘kijken’ kan volledig gebeuren. Je kunt een locatie of ruimte daardoor uitermate goed bewaken, zonder dat men daadwerkelijk luistert of kijkt: de software doet het voor je.

 Wat betekent dit voor jou als?

Cliënt, patiënt en bewoner

Een veilige woon-, leef- of verblijfomgeving met maximale vrijheid en privacy.

Zorgverlener

Een veilige werkomgeving en de mogelijkheid hebben om dreigende situaties snel te de-escaleren.

Zorgorganisatie

Voorkomen van fysieke en mentale schade bij betrokken zorgverleners, patiënten, cliënten en bewoners.

“Veiligheid in de zorg mag geen luxe zijn. Met onze innovaties willen wij veilige zorg toegankelijk maken voor iedereen: vandaag en in de toekomst.

Ervaar agressiedetectie en vraag een demo aan

Wil jij het risico op agressie in de zorg verkleinen? Kies dan voor agressiedetectie van CLB. Wij laten je de voordelen van CLB Smart Sensoring graag zelf ervaren. Vraag dus vandaag nog vrijblijvend een demo aan.

 

Neem contact op