Agressie in de zorg
Akoestische bewaking met agressiedetectie voor een veilige werkomgeving
Uit het onderzoek van NU’911, de onafhankelijke beroepsorganisatie voor zorgprofessionals, blijkt dat maar liefst 60% van de zorgverleners last heeft van agressie en grensoverschrijdend gedrag tijdens hun werk. Het is voor sommige zorgverleners zelfs de hoofdreden om de zorg te verlaten. De druppel die de emmer, gericht op het personeelstekort, laat overlopen.
Of het nou gaat om:
- verpleegkundigen met verwarde patiënten op de spoedeisende hulp die agressief en/of ongeduldig kunnen worden;
- zorgverleners in de GGZ en gehandicaptenzorg met patiënten/bewoners bij wie de stemming plots kan omslaan;
- zorgverleners die te maken hebben met dementerende ouderen die onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen,
het zijn stuk voor stuk situaties die ineens onveilig kunnen worden. Want, wat als agressief gedrag escaleert in fysiek geweld en je niet op tijd alarm kunt slaan? Of als twee van je patiënten, cliënten of bewoners in een ruzie verstrengeld raken waar geen zorgverlener bij is om alarm te kunnen slaan?
De oplossing? CLB Akoestische Bewaking met agressiedetectie: de zorgoplossing die de veiligheid van zorgverleners vergroot door vroegtijdig en automatisch alarm te slaan, zodat escalaties kunnen worden voorkomen. Veiligheid is immers noodzakelijk om je prettig te voelen op de werkvloer en voor het bieden van de beste zorg. Daarnaast moet je als client, patiënt of bewoner kunnen vertrouwen op een goede en veilige zorg.
Agressiedetectie met CLB Akoestische Bewaking
Onderzoek wijst uit dat meer dan 85% van alle gevaarlijke situaties beginnen met stemverheffingsgeluiden, te kenmerken als ‘stressed voice’. De agressiedetector luistert continu ruimtes af en identificeert agressie in de stem van een persoon. Bij herkenning stuurt het systeem automatisch een alarm naar de zorgverlener. Hoe groot en naar wie het alarm verstuurd wordt, kun je als zorgorganisatie zelf bepalen. Doordat de omgeving onzichtbaar in de gaten gehouden wordt, kan dit zowel in openbare ruimtes, zoals de spoedeisende hulp, als eigen (woon)ruimtes van cliënten, patiënten of bewoners worden ingezet.
- Wees escalerende situaties voor: Met de wetenschap dat fysiek geweld meestal begint met stemverheffingsgeluiden, ben je door de vroegtijdige waarschuwing middels een automatisch alarm in staat sneller te reageren. Zo kunnen escalerende situaties zoals fysiek geweld worden voorkomen.
- Bescherm privacy en vrijheid: Doordat Akoestische Bewaking in staat is om agressie automatisch te identificeren, is interventie enkel nodig wanneer escalerende situaties zich voordoen. Dit geeft cliënten, patiënten en bewoners een hogere mate van privacy en vrijheidsgevoel dan bij videobewaking waarbij continu menselijk toezicht is vereist.
- Inzetbaar in elke ruimte: Doordat de omgeving onzichtbaar in de gaten wordt gehouden en er automatisch alarm wordt geslagen, kan akoestische bewaking zowel in openbare ruimtes, zoals de spoedeisende hulp, als in eigen (woon)ruimtes van patiënten, cliënten of bewoners worden ingezet.
- Minder valse alarmen: Doordat Akoestische Bewaking in staat is geluiden van agressie te herkennen, kan het aantal loze alarmen worden teruggedrongen. Andere geluiden die niet worden herkend als agressie, zullen niet leiden tot alarmen.
Maar, wat als zich een gevaarlijke situatie is zonder dat iemand zijn/haar stem verheft?
Er kan zich altijd een situatie voordoen waarbij Akoestische Bewaking met agressiedetectie de situatie niet ‘hoort’ en een zorgverlener tóch zelf alarm moet maken. Bijvoorbeeld wanneer een persoon zijn stem niet verheft en jou als zorgverlener direct fysiek aanvalt. Die veiligheid dek je extra af door automatisch alarmeren te combineren met handmatig alarmeren. Onze persoonsalarmering met plaatsbepaling geeft zorgverleners een snelle en veilige mogelijkheid om met één beweging een nood- of assistentieoproep te maken. Op die manier kan iedere zorgverlener zich altijd en overal veilig voelen in de zorg.
Wil je meer weten over agressiedetectie of ben je op zoek naar een advies en/of offerte op maat? Klik dan hieronder verder en wij helpen je graag:
- Klantteam Ouderenzorg, GGZ en Detentie (1): 0162 582 901
- Klantteam Gehandicaptenzorg (2): 0162 582 902
- Klantteam Ziekenhuizen (3): 0162 582 903
- Klantteam New Business (4): 0162 582 904
1 https://nu91coronadossier.nl/agressie-op-de-werkvloer-toegenomen-door-corona/