Agressiedetectie
Agressie in de zorg vraagt om doeltreffende oplossingen, zowel reactief als proactief. Denk aan het detecteren van dreigend gedrag, het alarmeren bij incidenten, en vooral: het vroegtijdig voorkomen van escalaties door middel van de-escalatie.
Agressie in de zorg
75% van de zorgverleners krijgt te maken met agressie, vaak door cliënten of hun bezoekers. Dit tast de mentale gezondheid aan, zorgt voor hoog verzuim en doet 16% twijfelen aan een toekomst in de zorg. Dit vraagt om doeltreffende oplossingen: het tijdig herkennen van dreigend gedrag, snel alarmeren én escalaties voorkomen. Hieronder drie effectieve vormen van agressiedetectie en -preventie.
Akoestische Bewaking
85% van alle dreigende situaties begint met stemverheffing. CLB Akoestische Bewaking herkent deze verhoogde toon als een “stressed voice” en stuurt automatisch een alarm uit.
Hoe het werkt
Het systeem luistert continu mee in ruimtes en herkent real-time agressie aan de karakteristieken van het geluid van de stem. Bij signalering van een stemverheffing wordt automatisch een alarm verzonden (de ontvanger van dit alarm is instelbaar). Omdat het systeem onzichtbaar toezicht houdt, is het breed inzetbaar: in openbare ruimtes zoals de spoedeisende hulp, maar ook in privéruimtes. Door deze vroege waarschuwing kunnen escalerende situaties — zoals fysiek geweld — vaker worden voorkomen.
Akoestische Bewaking + Visuele Bewaking
Naast stemverheffing wordt agressie vaak voorafgegaan door een actieve of dreigende lichaamshouding. Dit zijn belangrijke eerste signalen in veel zorgcontexten. Tegelijk realiseren we ons dat dit per doelgroep kan verschillen. In de GGZ of gehandicaptenzorg, bijvoorbeeld, kunnen gedragingen sterk uiteenlopen. Door deze combinatie van signalen accuraat en tijdig te detecteren, kan er preventief worden opgetreden en kunnen veel incidenten vroegtijdig worden gede-escaleerd.
Hoe het werkt
Een slimme samenwerking tussen: Akoestische Bewaking (AB3) – detecteert “stressed voice” (de oren) en Visuele Bewaking – herkent dreigende houdingen via “pose detection” (de ogen). Samen zorgen ze voor snelle detectie, directe alarmering en locatiebepaling van het incident. Alles gebeurt discreet en met behoud van privacy. Hiermee verschuift zorgtechnologie van reactief naar preventief — een essentiële stap in het voorkomen van agressie in de zorg.
Persoonsalarmering
Niet alle agressie is vooraf te detecteren. Soms escaleert een situatie onverwacht of zonder hoorbare of zichtbare signalen. Denk aan een plotselinge aanval zonder stemverheffing. Daarom is mobiele persoonsalarmering een belangrijke oplossing. Zorgverleners moeten altijd zelf snel, discreet en veilig een alarm via hun mobiele device kunnen activeren. Onze persoonsalarmering met plaatsbepaling maakt het mogelijk om met één handeling een nood- of assistentieoproep te doen. Hierdoor kunnen collega’s snel opschalen en ingrijpen en voelen zorgverleners zich veilig — altijd en overal.
Unieke voordelen van agressiedetectie in de zorg
Agressiedetectie verhoogt de veiligheid voor zowel zorgverleners als cliënten of patiënten. Door spanningen vroegtijdig te signaleren, worden escalaties voorkomen en ontstaat er een prettiger, minder stressvolle werkomgeving. Dit leidt tot meer werkplezier, minder ziekteverzuim en beter behoud van personeel. Bovendien worden zowel emotionele als financiële schade beperkt, wat op termijn zorgt voor structurele kostenbesparing.
Demo aanvragen
Vraag vandaag nog vrijblijvend een demo aan en ontdek hoe onze zorgoplossing voor agressiedetectie zorgt voor minder incidenten en een veilige werk-, leef- én verblijfsomgeving.
