Ultieme veiligheid voor GGZ

In de Geestelijke Gezondheidszorg (verder: GGZ) is één ding heel belangrijk: een veilige werk- en leefomgeving voor zowel de patiënt als de zorgverlener. Bij ons vind je daarom een zorgoplossing die volledig op die basisbehoefte is afgestemd. En, ook nog eens de meest innovatieve zorgoplossing is van dit moment.

Hoe zat het eerst?
Tot niet zo lang geleden, werkten veel zorgverleners in de GGZ met pagers: het zogeheten bodyguardsysteem. Kwam een zorgverlener in een onveilige situatie terecht, dan kon er alarm worden geslagen en werd, samen met het alarm, ook de huidige locatie van de zorgverlener meegestuurd. Maar, wat gebeurt er als een zorgverlener geen alarm kan slaan, bijvoorbeeld omdat hij/zij in een worsteling verwikkeld is? Of als de zorgverlener zich verplaatst nadat er alarm is geslagen, doordat hij/zij bijvoorbeeld gedwongen wordt te vluchten? Of, als je als patiënt in een gevaarlijke situatie terechtkomt? Drie hele belangrijke vragen die zo snel mogelijk beantwoord moesten worden in een nieuwe, maximaal veilige zorgoplossing.

Een vernieuwde, ultiem veilige zorgoplossing
Inmiddels is het landschap van veiligheid binnen de GGZ enorm veranderd. Maar, waar zie dat je dat precies in terug? En, waarom is het zo belangrijk dat dat gebeurd is? Bij CLB maken we geen gebruik meer van pagers, maar van smartphones en onze Smartcover. Deze molestbestendige bumper biedt ruimte aan een alarmknop, welke de zorgverlener kan indrukken om alarm te maken.

Daarnaast kunnen tegenwoordig zowel de patiënt áls de zorgverlener van dezelfde zorgoplossing gebruikmaken met ieder eigen methoden om actief en proactief alarm te (laten) slaan). Ieders veiligheid is namelijk belangrijk: ook als je als patiënt in een gevaarlijke situatie terecht komt, bijvoorbeeld door een medepatiënt. In het geval van zorgverleners, wordt, na het slaan van alarm, hun locatie tevens live geüpdatet, zodat de zorgverlener ook snel ondersteund kan worden indien hij/zij zich moet verplaatsen.

En last but not least: door de toevoeging van derde generatie akoestische bewaking. Het énige systeem dat patiënten en zorgverleners tegelijkertijd proactief bewaakt dankzij agressiedetectie. Vindt er in een ruimte agressie plaats, te kenmerken aan ‘stressed voice’ of te wel stemverheffingsgeluiden? Dan wordt er groot alarm geslagen. Hoe groot, kan iedere zorginstelling zelf bepalen. Akoestische bewaking derde generatie met agressiedetectie van CLB luistert continue naar ruimtes en alarmeert direct wanneer er agressie gedetecteerd wordt.

Maar, wat als zich een gevaarlijke situatie is zonder dat iemand zijn/haar stem verheft?
Zeg nooit, nooit, want er kan zich altijd een situatie afspelen waarbij akoestische bewaking derde generatie met agressiedetectie de situatie niet ‘hoort’ als gevaarlijk en een zorgverlener tóch zelf alarm moet maken. Maar, onderzoek wijst uit dat meer dan 85% van alle gevaarlijke en/of dreigende situaties beginnen met stemverheffingsgeluiden. Dit houdt in dat, in tegenstelling tot vroeger, deze oplossing in 85% van de gevallen zelf, proactief en direct ingrijpt. Dit natuurlijk naast de al 100% effectiviteit van zelfgemaakte alarmen dankzij persoonsalarmering.

Dus, waarom kiest men voor deze zorgoplossing?
Ultieme veiligheid in een werk- en leefomgeving creëren, is de basis van het verlagen van verzuim, het verhogen van werkplezier en het creëren van een optimale omgeving om in te ontspannen, herstellen en verbeteren. Daarnaast:

  • Is de investering die bij dergelijke zorgoplossingen hoort niet exorbitant hoog, terwijl het rendement wél duidelijk merk- en meetbaar is;
  • Wordt de rust en veiligheid maximaal ondersteund door proactieve alarmering;
  • Worden gevaarlijke situaties, naast de 100% dankzij persoonsalarmering, in meer dan 85% van de gevallen proactief, snel en juist gealarmeerd;
  • Draagt de verhoogde veiligheid bij aan ontspanning aan beide zijden – zorgverlener én patiënt – wat resulteert in minder escalaties en meer rust.

Wat brengt de toekomst?
Binnen de CLB Groep blijven we doorontwikkelen aan zorgoplossing omtrent de veiligheid van patiënten en zorgverleners. Het is immers een basiseis om je veilig te voelen: thuis, op je werk én wanneer je in een zorginstelling verblijft. Dankzij onze ontwikkelingen tot nu toe, worden zorgoplossingen als deze steeds sneller, betaalbaarder en preciezer. Wil jij meer informatie over deze zorgoplossing? Neem dan contact op met jouw Klantteam Ouderenzorg, GGZ en Detentie via uwklantteam1@clb.nl óf, indien je nog geen klant bent, met ons Klantteam New Business via uwklantteam4@clb.nl.